Napiwek to temat, który może budzić wiele kontrowersji, ale również dla wielu osób wręczenie napiwku za obsługę jest całkowicie normalną sytuacją. Zapewne Ty również niejednokrotnie miałeś okazję korzystać z usług restauracji. Czy zatem wręczyłeś napiwek za obsługę? Dowiedz się, czy wręczenie napiwku, należy do naszych obowiązków, czy jest wyłącznie dobrym zwyczajem.
Chociaż wręczenie napiwku za obsługę dla wielu osób jest czymś oczywistym, to jednak, czy wiesz, co dokładnie oznacza napiwek? Napiwek to zazwyczaj niewielka duma pieniędzy, która wręczana jest osobie obsługującej. Najczęściej dotyczy to sytuacji, gdy klient jest zadowolony z obsługi.
Czy wysokość napiwku, jaki ma wręczyć klient jest ustalona z góry? Oczywiście, nie ma to miejsca. Każdy wręcza napiwek w takiej wysokości, w jakiej chce. Najczęściej suma ta nie jest wysoka, ale zdarzają się klienci, którzy wręczają większe napiwki. Wysokość tej sumy jest więc kwestią indywidualną, jednak jeśli mielibyśmy określić jej wysokość, to waha się ona w przedziale 10%-15%.
Czy idąc do restauracji, musisz wręczyć napiwek, czy jest to dobrowolna forma podziękowania? A może jest to dla Ciebie niezręczna sytuacja lub też postępujesz tak jak inny, wręczając tę niewielką sumę pieniędzy kelnerowi? Musisz wiedzieć, że w Polsce nie ma obowiązku wręczania napiwków za obsługę. Oczywiście masz pełne prawo do tego, aby dać napiwek, jednak nikt nie narzuca tego z góry.
Czasami jest do kontrowersyjny temat, ponieważ wiele osób uważa, że kelner i tak zarabia za obsługę, otrzymując pensję. My dodatkowo płacimy za danie i napoje wcale nie małe sumy. Są więc osoby, które nigdy nie wręczają napiwków, nawet gdy są zadowolone z obsługi.
Warto jednak tutaj wspomnieć teraz o drugiej grupie klientów, którzy bez problemu wręczają napiwki za obsługę. Jest to forma podziękowania i docenienia starań oraz pracy kelnera. Dla dużego grona klientów wręczenie napiwku nie stanowi żadnego problemu.
Jest też trzecia grupa klientów, którzy uważają, że wręczając napiwek kolejnym razem, zostaną równie dobrze obsłużeni przez kelnera. Wręczają oni więc napiwek dlatego, aby zyskać przychylność pracownika restauracji i następnym razem liczyć na jego duże zainteresowanie tym konkretnym stolikiem, nie czekając np., długo na posiłek.
Mówi się, że kelnerzy mogą wypracować sobie drugą pensję, otrzymując napiwki. Czy jest to faktycznie prawdą? W wielu restauracjach kelnerzy nie mogą narzekać na brak napiwków. Napiwki to częste zjawisko w gastronomii. Kelnerzy mogą, więc oprócz należnej im pensji całkiem sporo zarobić z napiwków.
Wręczanie napiwków jeszcze bardziej zachęca pracowników do większego zaangażowania w pracę. Praca kelnera jest dosyć ciężka, a więc wielu takich pracowników liczy na dodatkowe uznanie klienta w formie napiwku. Pamiętajmy, jednak, że napiwki nie są tutaj obowiązkiem i gość nie musi ich wręczać.
Kelner nie powinien, więc nagminnie oczekiwać napiwku lub mieć pretensje do klienta, który nie docenił w ten sposób jego pracy. Ciekawostką jest to, iż w niektórych krajach napiwki mogą być doliczane do rachunku, jednak często jest to indywidualna praktyka danego lokalu gastronomicznego i nie dotyczy to wszystkich restauracji.
Um hochwertige Dienstleistungen anzubieten, verwendet der Service Cookies, die im Speicher des Browsers gespeichert sind. Ausführliche Informationen über den Zweck ihrer Verwendung, einschließlich der Verarbeitung von Benutzeraktivitätsdaten und der Personalisierung von Werbung, sowie die Möglichkeit, Cookie-Einstellungen zu ändern, finden Sie in der Datenschutzrichtlinie. Durch Klicken auf ALLE AKZEPTIEREN stimmen Sie der Nutzung von Technologien wie Cookies und der Verarbeitung Ihrer personenbezogenen Daten durch Firma Handlowo Usługowa "CERTEX" Jadwiga Świętalska, os. Centrum E 12, 31-934, Kraków, die im Internet gesammelt werden, wie z. B. IP-Adressen und Cookie-Identifikatoren, zu Analyse- und Marketingzwecken zu (einschließlich automatisierter Anzeigenausrichtung, Messung ihrer Wirksamkeit und Verarbeitung von Benutzerdaten zu Analysezwecken). Änderungen der Cookie-Einstellungen und detaillierte Zustimmungspräferenzen können Sie in vornehmen.