Hotel to obiekt, gdzie oferowane są odpłatne miejsca noclegowe. Bardzo często z tych usług korzystają rodziny z dziećmi podczas wakacji, czy też innych krótszych wyjazdów. Obecnie w trosce o bezpieczeństwo dzieci wprowadzone zostały przepisy o ochronie małoletnich w hotelach. Dowiedz się, co dokładnie mówią te przepisy, jakie prawa mają pracownicy hotelu i czy ma to jakikolwiek wpływ na komfort pobytu w hotelu.
• Ochrona małoletnich w hotelach – ważne informacje dla podróżujących
• Czy każdy hotel zobowiązany jest do postępowania zgodnie z przepisami o ochronie małoletnich?
• Czy nowe przepisy utrudniają wypoczynek rodzinom z dziećmi?
Ochrona małoletnich w hotelach – ważne informacje dla podróżujących
Rodzinny wyjazd powinien być czasem beztroski, radości, odpoczynku i wspólnym spędzaniem czasu. I tak wciąż jest, ale z jednym wyjątkiem. Dnia 15.02.2024 roku w życie weszły przepisy, które dla zapewnienia większego bezpieczeństwa najmłodszym obywatelom, zobowiązują pracowników obiektów noclegowych do zwrócenia szczególnej uwagi na małych gości. Przepisy te mają na celu rozpoznanie pewnych nieprawidłowości w zachowaniu dzieci, ich opiekunów, które mogą być sygnałem krzywdzenia najmłodszych.
Ma to też ogromne znaczenie w kwestii bezpieczeństwa dzieci i zweryfikowanie, czy podróżują one ze swoim rodzicem/opiekunem, czy też są pod opieką zupełnie obcej im osoby.
Poniżej przedstawiamy dopuszczalne zachowania ze strony recepcjonistów:
• Pracownik recepcji może żądać okazania dokumentu potwierdzającego tożsamość dziecka.
• Jeżeli dziecko nie posiada takiego dokumentu (paszportu, dowodu tymczasowego/legitymacji szkolnej itp.) Recepcjonista może poprosić opiekuna o podanie podstawowych danych dziecka – imię, nazwisko, wiek, adres zamieszkania.
• Dopuszczalne jest również zapytanie dziecka o relacje z osobą, z którą przyjechało.
• W momencie, gdy dziecko nie podróżuje z rodzicem/opiekunem prawnym pracownik może poprosić o pokazanie zgody, na podstawie której dziecko może być pod opieką kogoś innego.
• Kolejną możliwością jest wypełnienie przez osobę, z którą podróżuje dziecko specjalnego oświadczenia.
Czy każdy hotel zobowiązany jest do postępowania zgodnie z przepisami o ochronie małoletnich?
Wszystkie obiekty hotelowe od momentu wejścia przepisów w życie zobowiązane są do wdrożenia zmian, wynikających z wyżej wymienionych regulacji. W tych obiektach przeprowadzane są szkolenia dla personelu tak, aby pracownicy wiedzieli, jakie mają możliwości i jak powinni zareagować w sytuacjach, kiedy pojawią się jakiekolwiek zastrzeżenia co do bezpieczeństwa dziecka.
Niestosowanie się do tych przepisów może wiązać się z nałożeniem kary finansowej w wysokości nawet do 30 tys. złotych na obiekty hotelowe. Oznacza to, że hotele muszą sumiennie stosować się do tych regulacji, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo dzieciom i pomóc ochronić je przed krzywdzeniem ich przez osoby dorosłe.
W celu weryfikacji przestrzegania przepisów, dozwolone jest przeprowadzanie kontroli w obiektach przez uprawnione do tego organy.
Czy nowe przepisy utrudniają wypoczynek rodzinom z dziećmi?
Chociaż przepisy te nie zostały pozytywnie odebrane przez niektórych rodziców, to zostały one wprowadzone w dobrej wierze. Pracownicy hotelu dokładają wszelkich starań, aby proces związany z zameldowaniem gości, ale też postępowaniem według zasad zawartych w przepisach o ochronie małoletnich przebiegł w sposób nienaruszający godności gości.
Jest to często stresujący moment nie tylko dla rodziców, ale też samych pracowników, którzy muszą przestrzegać określonych przepisów.
Przeprowadzane szkolenia mają na celu wzbogacenie pracowników o niezbędną wiedzę, ale też przekazywane są ważne informacje, dotyczące tego, aby pracownicy nie przekraczali swoich uprawnień.
Obiekty powinny informować swoich gości o wprowadzonych zasadach, które obowiązują, aby rodzice podróżujący z dziećmi nie byli zaskoczeni.