Jakie prawa ma gość hotelowy?
Regulamin hotelowy to wbrew pozorom bardzo ważny dokument, który reguluje niezwykle istotne kwestie. Osoba rezerwująca nocleg w hotelu musi wiedzieć, jakie ma prawa i co może zrobić w przypadku naruszenia przez pracowników obowiązujących przepisów. Istnienie takich regulacji wpływa na większy komfort gości, dzięki czemu wiedzą oni, że pojawienie się jakichkolwiek problemów ze strony hotelu nie jest przeszkodą do złożenia roszczeń wobec obiektu.
Gość ma prawo do:
- Prywatności i poszanowania godności. Właściciel i pracownicy hotelu nie mogą wejść do pokoju bez zgody gościa.
- Zgłaszania zastrzeżeń dotyczących jakości usług oraz zgodności standardów ze stanem rzeczywistym
- Komfortowego i bezpiecznego wypoczynku
- Korzystania z profesjonalnych usług, jakie są w cenie noclegu lub po uiszczeniu dodatkowej opłaty
- Korzystania z usługi sprzątania, jeżeli jest ona w standardzie hotelu
- Pobytu w hotelu wraz ze zwierzęciem po uprzednim ustaleniu i dodatkowej opłacie
- Przedłużenia pobytu, gdy hotel dysponuje wolnymi pokojami
- Żądania, aby hotel wysłał pozostawione rzeczy osobiste na koszt gościa
- Gość ma prawo również do złożenia na przechowanie, wartościowych przedmiotów/pieniędzy w depozycie, jeśli oczywiście hotel oferuje taką możliwość
- Pracownicy nie mogą zatrzymywać dokumentów osobistych gości oraz kserować dowodu osobistego
Należy dodać, że osoby korzystające z usług hotelowych, mogą w niektórych sytuacjach rościć sobie także prawo do odszkodowania. Chodzi tu między innymi o prawo do odszkodowania w wyniku zniszczenia bagaży oraz rzeczy osobistych gości. Ponadto taka rekompensata może być również przyznana w momencie, gdy standardy pokoju są znacznie zaniżone.
Obowiązki gości hotelowych
Osoby, które korzystają z usług hotelu oprócz przysługujących im praw, mają również pewne obowiązki. Uregulowanie tej kwestii wpływa w dużej mierze na zachowanie bezpieczeństwa, porządku i spokoju na terenie hotelu, co ma ogromne znaczenie nie tylko dla samych pracowników, ale też pozostałych gości.
Każdy gość zobowiązany jest do:
- Przestrzegania ciszy nocnej (w godzinach od 22.00 do 06.00 rano)
- Poszanowania innych osób przebywających w hotelu, w tym też pracowników
- Przestrzegania godzin określających doby hotelowe (gość powinien opuścić pokój do konkretnej godziny, ponieważ może zostać naliczona dodatkowa opłata)
- Korzystania z posiłków śniadanie, obiadokolacja o określonych porach
- Dbania o pokój, meble i inne rzeczy znajdujące się w obiekcie
- Pokrycia szkód wynikających z winy wynajmującego pokój
- Zostawiania każdorazowo kluczyka bądź karty w momencie, opuszczania hotelu
- Stosowania się do zakazu palenia w pokojach i hotelu
- Zabezpieczania swoich rzeczy osobistych, zwłaszcza tych mających dużą wartość (depozyt, sejf pokojowy), gdyż w przeciwnym razie w chwili ich utraty hotel może nie ponieść żadnej odpowiedzialności
- Uiszczenia wymaganych opłat za pobyt w hotelu
Jeżeli w hotelu dostępna jest strefa SPA, sauna lub basen, zasady korzystania zawarte są w odrębnych regulaminach.
Jakie konsekwencje może ponieść gość niestosujący się do obowiązujących przepisów?
Korzystanie z usług hotelowych wymaga od gości przestrzegania regulaminu. Jeśli jednak okaże się, że goście nie stosują się do zasad panujących na terenie obiektu noclegowego, mogą zostać oni zobowiązani do opuszczenia tego miejsca, nawet gdy czas pobytu jeszcze się nie skończył.
Podczas chęci dokonania kolejnej rezerwacji hotel, może odmówić wynajęcia pokoju z uwagi na niewłaściwe zachowanie się danych osób podczas poprzedniego pobytu.
Hotel to miejsce, gdzie każdy chce odpocząć i miło spędzić czas. Wzajemne szanowanie się i stosowanie do panujących zasad jest, zatem ważne dla obu stron.